Zwanen

In 1971 wil Roger Raveel, in het kader van de Tweede TriĆ«nnale van Brugge, zich niet beperken tot een louter exposeren van schilderijen. Omdat zijn werk doorgaans op een dialoog met de directe omgeving is gericht, wil hij iets doen met de Brugse reien. Het wordt ‘Zwanen op het Minnewater’. Vier houten beschilderde zwanen op ware grootte met in het midden, schuin opstaand, een open vierkant. Bedoeling is dat ze de echte zwanen gezelschap houden.

Raveels zwanen trekken de aandacht van toevallige passanten en toeristen. Na verloop van tijd verneemt de kunstenaar dat de reien vervuild zijn. De zwanen houden zich liever aan de kant dan in het water op. Wellicht omdat het stadsbestuur de houten zwanen als een vorm van contestatie beschouwt, zijn ze op een dag verdwenen. Raveel eist dat ze onmiddellijk worden terug geplaatst. Hij haalt hiermee de nationale pers. Het gevolg laat zich raden: de Brugse reien werden na verloop van tijd gezuiverd.